Kinesitherapie

Kinesitherapie Maesen Fieldpower - Persoonlijke begeleiding - Sportrevalidatie

Algemene kinesitherapie

Afhankelijk van jouw klachten en na een uitgebreid individueel onderzoek stippelen we een behandelingsplan op maat uit. Kan je je moeilijk verplaatsen? Of nog te veel last onmiddellijk na een operatie? Wij komen ook graag aan huis.

Rug en Nekbehandeling

Rug- en nekscholing

Rug- en nekproblemen worden meestal veroorzaakt door biomechanische wervelkolomaandoeningen of slechte houding. Samen gaan we op zoek naar de correcte houding en technieken om de pijn te verlichten, en zo te streven naar een optimaal functionerend lichaam.

Kine Lymfedrainage

Manuele lymfedrainage

Manuele lymfedrainage (ad modum Vodder) is een massagetechniek om de lymfeklieren en lymfekanalen te stimuleren. Het resultaat is een betere afvoer en regulering van vocht. Lymfedrainage heeft niet alleen een positief effect op het behandelde lichaamsdeel maar over het hele lichaam. Tevens kan het gebruikt worden als relaxatietechniek (anti-stressbehandeling).

Kine Dry Needling

Dry needling

Dry needling is een behandeling waarbij we met een zeer dunne naald in bepaalde triggerpoints (pijnpunten) van een spier prikken. Door middel van deze techniek hebben we een invloed op spierspanning, bewegingsbeperking, uitstraling, stijfheid, pijn en eventueel krachtverlies.

Kine Cupping

Cupping

Afkomstig uit de traditionele Chinese geneeskunde is het vandaag een veelvoorkomende behandeling. Cupping is een techniek waarbij we met zuignappen de bloedcirculatie stimuleren en spanning verminderen in spieren/bindweefsel.

Kine Fasciatherapie

Fasciatherapie

Fasciatherapie is een zachte, diepgaande en niet-manipulatieve vorm van behandelen. Vertrekkend vanuit het lichaam en de beweging in de patiënt worden lichamelijke problemen aangepakt.

Kine Shockwave

Shockwave therapie

Door zijn 80% succesrating wordt shockwave voornamelijk gebruikt bij peesletsels zoals: tenniselleboog, hielspoor, achillespeesprobleem, kniepees problematiek, … Door korte en intense geluidsgolven toe te passen, werkt shockwave niet alleen pijnstillend of kalkvergruizend, maar brengt het ook de genezing sneller op gang. Dit in combinatie met de gepaste oefentherapie geeft goede resultaten.
Andere toepassingen voor shockwave zijn: spiertrauma’s, triggerpoints, spasticiteit, scheenbeenvliesontsteking, lumbago, cervicalgie, frozen shoulder, spanningshoofdpijn, cellulitis en vele anderen.

Kinesitherapie Maesen Kaakproblemen

Kaakdysfuncties

Temporomandibulaire dysfuncties (TMD) is de overkoepelende term voor alle kaakproblemen en -dysfuncties. Educatie inzake deze problematiek beschouwen we als hoogste prioriteit en met manuele therapie kunnen we inwerken op pijnmanagement, klemgedrag/tandenknarsen, asymmetrie van de kaak en beperkte mondopening. Hierbij maken we tevens een aangepast oefenschema op maat.

Kine Taping

Taping

Taping kan zowel preventief, ondersteunend of sturend gebruikt worden in de kinesitherapie. Ons team van experten bekijkt de toepasbaarheid bij de behandeling en/of preventie van blessures. Voorbeelden hiervan zijn: instabiele enkels (of trauma), hallux valgus, spierscheur/verrekking/contractuur, nek- en rugscholing, …

Kinesitherapie Maesen Loopband

Sportrevalidatie & blessurepreventie

Om (sport)letsels te voorkomen, kunnen preventieve maatregelen genomen worden. Samen gaan we de omvang van het probleem, risicofactoren en letselmechanismen identificeren, om zo het aantal klachten te minimaliseren of weg te werken. Door een op maat gemaakte revalidatie zal uw lichaam in een hogere vorm van fysieke activiteit en fitheid gebracht worden.

20211206_130048

Relaxatietherapie

Voor personen met een angststoornis, hyperventilatieklachten en voor personen met stressgerelateerde fysieke klachten kan relaxatietherapie een verbetering in het alledaagse leven bieden. Een combinatie van ademhalingscontrole, stressmanagement en ontspanningstechnieken worden aangeboden. De behandelingen worden gepersonaliseerd naar de noden, de doelstellingen en de levensstijl van de patiënt.

IMG_2964

Bekkenbodemkinesitherapie

De bekkenbodem bestaat uit spieren die liggen tussen het schaambeen en staartbeen. Deze spieren zorgen voor steun aan de organen in het bekken, voorkomen incontinentieproblemen en hebben ook een seksuele functie. Wanneer de bekkenbodemspieren niet goed functioneren, treden vaak klachten op zoals urineverlies, het verlies van stoelgang, constipatie, verzakkingen, pijn bij betrekkingen, staartbeenpijn… Door de bekkenbodemspieren bewust te leren op- en ontspannen, indien nodig met behulp van biofeedback en elektrostimulatie, kunnen we deze klachten tegengaan.

IMG_2964

Kinesitherapie tijdens en na de zwangerschap helpt om de vele veranderingen die de vrouw ondergaat gedurende deze periode beter op te vangen. Prenataal wordt er aan de slag gegaan met tips en oefeningen rond houding, ademhaling, de bekkenbodem en core ter preventie en behandeling van bekken- en rugklachten. Ook komen ontspanningsoefeningen, perstechnieken en mogelijke houdingen tijdens de arbeid en bevalling aan bod. Postnataal richten we ons op het hertrainen van de bekkenbodemspieren en core en een eventuele heropstart van sportactiviteiten.